Print

Sådan holder du styr på dit madbudget OG bliver belønnet.

I samarbejde med GfK Danmark 

Hvor meget er det egentlig, at vi i familien har brugt på mad i løbet af ugen? Hvad løber det op på? Øh ja, vi husker lige hele ugen tilbage, det er ikke nemt. Det er faktisk overhovedet ikke nemt at huske, hvad man egentlig har købt medmindre man har gemt alle kvitteringer og sidder og hovedregner osv. Det lyder lettere besværligt. Selvom jeg ikke handler mere end et par gange om ugen, så kan det hurtigt være svært og enormt besværligt at finde ud af, hvad beløbet faktisk løber sig op på.

Jeg fik en mail for et par uger siden om nogle, der gerne ville samarbejde med mig – egentlig er jeg slet ikke for at fylde bloggen med reklame, men lige denne gang tænkte jeg, at ingen ville afvise muligheden for faktisk at spare penge. Det var GfK Danmark der kontaktede mig. Først må jeg da ærlig indrømme, at jeg ikke havde hørt om dem, men tænkte at jeg nok måtte læse videre. GfK leverer analyser og rapporter om danskernes dagligvarehandel og forbrug til Danmarks største supermarkeder og producenter (eks. Coop, Carlsberg, Schulstad og Coca Cola).

Udover dette har GfK har lavet en app, som bruges som værktøj til at holde styr på madposten. Man tilmelder sig et panel, som er husstandsbaseret, dvs. alle i husstanden kan scanne for hele familien/husstanden med appen. Herefter registrerer I indkøbssted, pris og andre informationer på en pc, tablet eller smartphone. Når I registrer varerne, belønnes I ugentligt med point, som kan veksles til gavekort eller produkter til eksklusive rabatpriser. Det er jo mega fedt! Så det I så mig skrive var, at når I aktivt holder styr på jeres madpost, optjener i point, der kan bruges til fx et supergavekort!

 

Så hvordan fungerer det egentlig med den app og registrering? 

Når I er blevet meldt ind (det kan gøres via et link længere nede), kan I hente app’en (gfk stregkodescanner) og så er det sørme bare at gå i krig med at skrabe point sammen, ud at scanne varer og handle præcist som I plejer! I scanner jeres varer efter køb. Varerne ryger så direkte i en indkøbsdagbog og mindst en gang om ugen skal I så ind og registrere jeres indkøb på internettet.

Hvad skal man skrive om varerne? 

  • Hvor og hvornår I handlede (sted og tidsrum)
  • Totalpris
  • Om varerne var på tilbud, set i tilbudsavis
  • Om det var madspild / impulskøb og en pris på vareren

Registreringen kan gøres løbende, det skal bare være registreret for ugen senest mandag i den efterfølgende uge.

Som I kan se ovenfor,  så har jeg handlet i 2 forretninger i denne uge og købt for 436,05 kr. (Jeg havde mange af ugens varer i skabene derhjemme). Så kan jeg trykke ind på pilene til højre og lige præcis se, hvad jeg har købt i forretningerne, og hvilke varer der var planlagt og om jeg BØR købe det igen i næste uge. Man holder pludselig mere igen med at købe “mere end man skal bruge”. For man skal registrere det bagefter og får en smule dårlig samvittighed 🙂

Det lyder måske meget teknisk og indviklet at udfylde, men det er det slet ikke. Man skal lige finde ud hvordan det fungerer, men ellers så kører det bare. Det er hurtigt blevet en del af min “efter-handel” og ungerne nyder at hjælpe med! Vores pige på 2,5 år synes det er HERLIGT at må være med til at scanne og høre telefonen sige BIP. Det er lidt stort for en lille pige, hehe. 🙂

Man bliver simpelthen belønnet for at bruge 5-10 min efter hvert indkøb på et registrere disse varer. Gør I som jeg og handler max et par gange om ugen (søndag stort), så er det jo ikke mange gange man skal ofre på at registrere.

Man får aktivt nogle goder i den anden ende, OG er med til at hjælpe GfK med at holde styr på udviklingen. Jeres deltagelse i panelet og derved registreringer af indkøb, giver jer et overblik over jeres indkøb og vaner. I får simpelthen også muligheden for at vise, hvilke varer i handler mest – og derved også have en “mening” om produkterne på hylden.

 

Fordele for jer som medlem i panelet

Jeg tænkte det var en god idé lige at liste nogle af fordelene op for jer. Jeg synes det er en hammer god deal, og det med at man kan optjene point og købe gavekort for – uden at have pungen op af lommen, mere end man i forvejen skulle ved indkøbene i forretningen, det synes jeg er fantastisk. En bonus for at handle!

  1. Man bliver belønnet for at handle
  2. Er med til at bestemme produkterne på hylderne
  3. Man sætter sit præg på den danske dagligvareudvikling
  4. Optjener bonuspoint til gavekort eller produkter
  5. Man får indsigt i sine egne indkøbsvaner.

 

Hvordan bliver jeg medlem? 

Det koster ikke noget at være medlem, det er som sagt GRATIS – man får som sagt point hver uge man registerer og der er forskellige bonuser (Hvis man kommer hurtigt i gang, hvis man rapporterer loyalt og hvis man henviser en husstand til GFK).

Vil du have muligheden for at give en hånd med, og være en del af et panel, der gør en forskel? Så udfyld baggrundsskema nedenfor i linket, og så er du med. Skemaet indeholder spørgsmål om alder, geografi, hvor mange der bor i huset osv., så de kender lidt til jer der registrerer varerne. Det tager ganske kort tid, og så kan man egentlig komme i gang.

Tilmelding til panelet (tryk her)

 

Jeg håber, du kunne have lyst til at være med. Jeg synes, det er et genialt system. Jeg bliver belønnet for at holde øje med mine egne indkøbsvaner og økonomi. Sørme da i orden! Som fattigrøv siger jeg aldrig nej tak til at spare penge og især ikke ved blot at registrere mine varer. Det er så enkelt.  🙂

 


Vil du læse meget mere, så tjek hjemmesiden nedenfor. 

https://www.gfkdanmark.dk/

Relaterede indlæg

6 Kommentarer

  • Svar
    Randi
    4. april 2018 den 15:39

    Jeg kan godt se at det lyder smart, men desværre er det ikke særligt brugervenlig for en novice som mig ?

    • Svar
      madforfattigroeve
      5. april 2018 den 13:24

      Hej Randi,

      Hvad er det i teksten, som ikke er brugervenligt? Vil rigtig gerne prøve at give mit bedste bud på at hjælpe dig videre 🙂

      • Svar
        Randi
        5. april 2018 den 13:58

        Når jeg scanner varerne, indtaster informationer os og trykker registrer….. Vil varerne ikke registreres. Når der så ligger scannede varer, kan man ikke fortsætte med at registrere nye indkøb. Jeg har nok brugt brugt lidt over 2 timer i løbet af ugen på at prøve at få det til at fungere. Jeg nu forsøgt at slette varerne så jeg kan komme videre og det vil den så heller ikke. Til sidst har jeg bedt dem om at melde mig ud. Jeg har desværre ikke 2 timer i ugen til at registrere indkøb. Jeg synes ikke systemet er brugervenlighed.

  • Svar
    Puk
    5. april 2018 den 12:08

    Hvor mange point skal der til for at man kan bruge dem til noget?
    Så i deres medlemsbetingelser at man får 100 point om ugen 🙂

  • Svar
    Maj Britt Nielsen
    14. juni 2018 den 17:15

    Hejsa
    Jeg har lige meldt mig ind.. det skal da prøves..
    Men tænker det er kun fødevarer ik?

    Vh Maj Britt

    • Svar
      madforfattigroeve
      14. juni 2018 den 19:16

      Hejsa,

      Fedt at du er med, det lyder dejligt 🙂 Jo, det er det. Det tænker jeg. Men ellers så giv dem et kald, hvis du er i tvivl. Så er jeg helt sikker på, at de svarer på det. Det er i hvert fald det jeg selv bruger det til 🙂

      Kh, Fie

Skriv kommentar