Personlige
Print

“Argh, det kan I da ikke blive mætte af…”

Jeg er nødt til at lave dette indlæg. Ikke fordi jeg føler et behov for at skulle forsvare mig selv, men fordi der mange gange på bloggen bliver spurgt om vi VIRKELIG bliver mætte af vores måltider, og ikke mindst at det i hvert fald ikke ville kunne dække deres familie. Det kan ikke mætte en voksen mand.

I den forbindelse vil jeg gerne sige et par ting, et par ting jeg ikke mener et par kommentarerer ville kunne dække. Herhjemme er vi meget glade for mad. Men når det er sagt, så ved vi også, hvornår vi skal stoppe. Vi har I mange år været van til at spise til vi nærmest revnede – og det gav bagslag. Vi stod i en situation, hvor vi havde taget alt for meget på. Vi havde ofte kvalme og følte os dårligt tilpasse. Så vi tog et valg. Et valg om at det skulle være slut med den overspisning. Jeg ved der er mange der måske ikke er enige, men det her er min del af historien.

 

“Mæthed er ikke det modsatte af sult. Mæthed er den gradvise fornemmelse af tilfredsstillelse, der indtræder ved indtagelse af et måltid.” 

 

Faktum er at ingen oplever mæthed ens. Jeg kan ikke vide hvor meget der skal til, før I bliver mætte. Men jeg ved at man kan træne maven til at spise en bestemt mængde mad. Jo mere mad man spiser, jo mere udvider maven sig, og jo mere skal der til for at føle mæthed. Derudover der går ca. 20 minutter fra man tager første bid, til at man mærker en fornemmelse af mæthed. På de 20 minutter nåede vi at indtage MEGET mad. Så meget mad at vi efter 15 minutter måtte sige stop – der kunne IKKE klemmes mere ned. Kender du følelsen af at være forkvalmet efter et måltid? For den kender vi. Måske I har oplevet den mange gange efter juleaften? Den fede mad spiller helt klart også ind, men man spiser bare SÅ meget fordi det smager frygteligt godt… Men den følelse af kvalme har vi ikke følt længe, hvilket er så skønt. 

Det skulle være slut med at sidde med følelsen af ikke at kunne rejse sig fra bordet fordi maven var fuld, og ikke mindst følelsen af at måtte sætte sig i sofaen kort efter måltidet for at “slå mave”. Vi ville gerne kunne gå tilfredse fra bordet – tilfredse med ikke at have spist så meget, så det nærmest var overforbrug. Vi elsker mad, men vi ved også, hvornår vi skal sige slut.

Vi bestemte os derfor for at indføre 2 ting i vores hverdag. 2 ting som faktisk har ændret hele vores syn på mad. Ikke mindst har vi tabt os, men vi har også lært vores mæthed at kende. I har måske lagt mærke til at mange af mine billeder er mad på små tallerkener? Det er ikke fordi vi ikke ejer store, men fordi det er psykologisk bevist, at hvis man spiser af små tallerkener spiser man ikke så meget. Man tager måske 2 portioner, men derefter føler man en slags dårlig samvittighed over at blive ved med at spise – og holder derfor. Derudover spiser vi meget langsomt, hvilket giver maven tid til at fordøje maden mens man spiser. Man når den fornemmelsen af mæthed og ikke mindst hygge omkring bordet. Det er ikke 10 minutters spisning her, men i hvert fald mere end 20 minutter.

Et andet tiltag man kan indføre i hverdagen er at anrette en tallerken ude i køkkenet og lade gryderne stå derude. På den måde bliver man ikke ydereligere fristet til at tage en ekstra portion – en portion man måske i virkeligheden ikke har brug for.

Så for at give et helt kort svar på jeres spørgsmål, så bliver vi hver dag mætte og ingen går sultne i seng. Vi får præcis det vi har brug for og bliver vi en smule sultne i løbet af aftenen, så tager vi nogle grøntsagsstænger eller et knækbrød med pålæg. Stængerne kan fx. være peberfrugt, gulerødder eller agurker. Vi er blevet van til ikke at spise meget og ikke mindst nu ikke at spise til vi revner. Jeg er glad for vores beslutninger, men fordi vi spiser som vi gør, betyder det ikke, at I spiser ens. Derfor er mæthed et vidt begreb for hver person. Men for at slå fast..

change

Vi bliver mætte. Hverdag.

 

Relaterede indlæg

6 Kommentarer

  • Svar
    Jeanette
    24. juni 2017 den 23:15

    😄👍

  • Svar
    Karina
    25. juni 2017 den 11:56

    Synes det noget pjat at spørger om i overhovedet kan blive mætte..
    Vi er 2 voksne og 2 børn på hhv. Knap 3 år og 5 år. Og vi har fulgt madplanen i 2 uger vi bliver fint mætte vi har endda haft gæster hvor alle er blevet mætte. 👌👍

  • Svar
    Monica
    25. juni 2017 den 15:13

    Vi er 5 som spiser din potioner 2 voksne, en på 15, 12 og 11 år og vi bliver også mætte hver dag, men vi har dog ingen rester til reste dagen.

    • Svar
      Karina
      25. juni 2017 den 20:54

      Vi vælger at tage eventuelle rester til middagsmad, også restedagen er hun rester fra dagen før

  • Svar
    Laila
    25. juli 2017 den 10:56

    Jeg vil til at indlemme nogle af dine ting fra dine madplaner i vores, er en and til at komme igang med at bruge dem, vores udfordring bliver at vi sjældent er de samme hjemme til at spise, og så ER vi bare mange, idet jeg er alene med 5 unger i alderen 8 til 18, og indimellem også mine forældre 😉 Men synes det er super med inspirationen herfra 😀 Og glæder mig til at komme i gang 🙂

  • Svar
    Annika Lippert
    26. maj 2018 den 22:42

    Vi har også vænnet os af med at spise flere kæmpeportioner hver aften. Det er virkelig rigtigt at man kan formindske sit madforbrug betragteligt ved at vælge små tallerkener og spise meget langsommere. For få år siden kunne to voksne personer hos os let spise 2 dl ris til aftensmaden, men nu levner vi stort set hver eneste gang. Det er en dejlig fornemmelse at gå mæt og glad fra bordet – uden den kvalmende fornemmelse af overspisthed.

Skriv kommentar