Print

Spar på madbudgettet #3

Så er vi klar til endnu en omgang med en masse sparetips! Dem kan man ikke få for mange af. Jeg håber I har haft glæde af de 2 andre, og kom endelig med en masse gode selv. Det kunne være fantastisk at have alle samlet ét sted 🙂

 

Plant dine egne urter

Jeg synes ikke der er noget mere lækkert end friske urter til madlavningen, og de er jo ikke billige i sig selv. Men det er det altså hvis man selv dyrker dem. Det kan være indenfor, på altanen, i drivhus mm. Der er mange muligheder uanset hvor man bor! 🙂 De klassiske er jo frisk balisikum til kødsovsen, karse til leverpostegsmaden mm.

 

Tøm skabe/fryser/køleskabs-uge

Sådan en uge har vi i ny og næ! Hvor vi simpelthen tømmer alt vi har derhjemme af madvarer i fryser, køleskab og skabe/skuffer og starter op på en frisk igen bagefter. Det er en fantastisk uge, hvor der er mulighed for at være vildt kreativ! Man kombinerer og sammensætter maden efter hvad man lige har hjemme.

 

Lav dobbeltportioner

Når man laver dobbeltportioner (til fx en doven dag), er det oftest billigere, og det gør at du en gang imellem kan tillade dig at være lidt doven og bare tage det op af fryseren og spise. Det er HELT okay, og jeg er sikker på at vi alle gør det. Vi herhjemme har ofte ikke oceaner af tid til at stå og lave mad, da vi har 2 små børn. Så det med at have lavet dobbeltportioner er bare win win hjemme hos os. Vi får lækker mad på hurtig tid, og den tid vi sparer bruger vi på at hygge med børnene.

 

Spis brød til

Brød har en god effekt – så får man en “hapser” inden måltidet eller inde i måltidet, og derved spiser man måske mindre. Hvis man spiser mindre har man derfor flere rester, som kan spises dagen efter. Her kan man med fordel lave en lækker hjemmelavet tzatziki til.

 

Tag en mindre tallerken og øs godt op

Det har en psykologisk effekt og på den måde snyder du hjernen, og det tager længere tid at spise den samme mængde. Man når derfor de 20 minutter før hjernen registrerer at den er mæt. Èn anden ting kan simpelthen også være at efterlade gryderne i køkkenet, øse op derude og tage tallerken med ind i stuen. På den måde bliver man ikke fristet af maden i gryderne, og det er ikke sikkert man orker at rejse sig igen efter mad.

 

Fik du ikke læst de 2 forrige indlæg, så kan du finde dem her: 

Spar på madbudgettet #1

Spar på madbudgettet #2

Relaterede indlæg

1 Kommentar

Skriv kommentar